De tentoonstelling ‘Proud Music of the Storm’ gaat over maatschappelijke onstuimigheid. We leven in een maatschappij waarin er bepaalde verwachtingen zijn over schoonheid en er nog vaak sterk wordt gereageerd wanneer iemand daarvan afwijkt. Kunstenaars Sarjon Azouz (hen/hun) en Beate Bos (zij/haar) maken werken die een dystopische sfeer uitademen. Beide kunstenaars schuwen de rafelige gebieden buiten ‘de norm’ niet, maar (re)presenteren juist vol trots de schoonheid hiervan.

Beate Bos (zij/haar) neemt ons voor haar werk 'All things pass into the night’ mee in haar nachtelijke stadswandelingen. Wat ze onderweg tegenkomt fotografeert ze met haar mobiele telefoon. Niet de mensen, maar dat wat zij achterlaten staat centraal. We zien sporen van het nachtleven die (on)bewust zijn achtergelaten. Door veel gebruik te maken van afsnijdingen en harde flitslichten, doen ze denken aan rauwe Instagram stories. Het zijn beelden die uit een post-apocalyptische wereld lijken te komen. Ze ademen de ruwheid van de stad en het gevoel dat alleen de nacht ons kan geven. Door de foto’s te presenteren als aanplakposters ontstaan er verschillende beeldlagen. Het werk bevat dus allerlei verborgen lagen. Ze transformeren de nachtelijke snapshots daarmee naar een levend en groeiend document, en laten ons anders kijken naar dat wat normaal gesproken aan ons voorbij gaat. 
 
Sarjon Azouz (hen/hun) toont de installatie ‘Bimbo Zygote’, daarmee confronteert hen ons met de verwachtingen die de maatschappij heeft over genderidentiteit. Volgens Azouz is identiteit een kunstmatig construct. Het onderzoeken van hun eigen queer identiteit is voor hen noodzakelijk om te kunnen overleven. De kunstenaar heeft verschillende alter-ego’s, waarmee hen dialogen voert in performances, teksten en audiovisuele onderzoeken. Bij ieder alter ego van Azouz hoort een ander scenario. Zo vestigt hen de aandacht op zowel de personages als de politieke begrenzingen die de alterego’s tegenkomen. Zo komt de kunstenaar met ‘Bimbo Zygote’ op voor trans masculiene jongeren, en het tekort aan passende zorg en therapiehormonen voor deze groep. In deze performance draait het om genetisch gemodificeerde sekswerkers die zaadcellen van hun klanten opvangen, om daaruit testosteron te filteren zodat trans personen aan hun hormoontherapie kunnen beginnen. Door de sfeer van een dystopie in te zetten laat Azouz ons zien hoe de toekomst eruit zal zien als de schaarse transzorg van nu zo blijft bestaan

Opening
De tentoonstelling wordt zondagmiddag 26 maart om 16.00 uur feestelijk geopend door Lieneke Hulshof, kunstjournalist, curator en docent.

Festivaldag Perifest
8 april 2023
Meer informatie over het programma, line-up en tickets vind je hier

De Perifeer is een platform voor muziek, kunst, performance en experiment, met een intiem eigen (kunst)podium. De Perifeer bevindt zich in het atelier van Harco Rutgers in Havenkwartier Deventer en biedt plaats aan ongeveer 20-30 bezoekers, afhankelijk van het programma. De Perifeer beperkt zich niet tot de eigen locatie, maar betrekt ook regelmatig grotere (kunst)podia en festivals in de programmering. Lees meer >>


PERIFEST maakt onderdeel uit van het programma van Hanzejaar 2023 

PERIFEST 2023 wordt georganiseerd door De Perifeer en mede mogelijk gemaakt door Kunstenlab, Hanzejaar 2023, Gemeente Deventer, Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel, Stichting Wesselings van Bremen, Jeannette Hollaarfonds en Deventer Cultuur Club.

 

Proud Music of the Storm

25 maart 2023 t/m 7 mei 2023
Projectruimte