Ons landschap staat onder druk door (noodzakelijke) transities voor een duurzame leefomgeving. In deze proeftuin onderzoeken we in de praktijk hoe we - vanuit de traditie die er in Oost-Nederland al is met kunst in het landschap - hoe we beeldende kunst kunnen inzetten om deze transities mee vorm te geven, hoe de karakteristieke kwaliteiten van het landschap in deze regio zichtbaar gemaakt kunnen worden en hoe we bewoners en bezoekers hierbij kunnen betrekken.


Met Proeftuin KNST+LNDSCHP hebben we: 


The Way of Soil, Elmo Vermijs
Kunstenaar Elmo Vermijs heeft een project gerealiseerd op de Johannahoeve van Arnold Klunder. Hij maakte in een maisveld een groeiend land-art kunstwerk dat door de transitie van gewassen de staat van de bodem centraal stelt. In deze korte documentaire vertellen beiden over hun samenwerking, het kunstwerk en wat het teweeg heeft gebracht.

 

 

Meer zien?
Ook van de trajecten van de andere partners zijn korte documentaires gemaakt. Deze zijn te zien op het You-tube kanaal van de IJsselbiënnale, projectleider van deze Proeftuin.

 

Perspectieven op ons landschap
Expertmeeting

Op 21 maart 2023 sluiten we de Proeftuin af met de expertmeeting Perspectieven op ons Landschap. Samen met onze partners Sonsbeek 20–24, ACEC, Kunstwegen, Het Koelhuis en Stichting IJsselbiënnale en verschillende spelers uit het veld waaronder beheerders, kunstenaars, beleidsmaker en -bepalers, bemiddelaars en financiers, buigen we ons over het veranderende landschap en de rol die kunst daarin kan spelen. Het is een geslaagde, inhoudelijke middag die tal van aanknopingspunten biedt om hieraan een vervolg te geven.

Astrid Aarsen schrijft een sfeerverslag van deze dag met daarin naar aanleiding van het thema ‘eigenaarschap’ onder meer de volgende notie: ‘Kunstenaars creëren met hun werk en in verschillende rollen vooral een dieper eigendomsgevoel. Bevragen onze houding tot het landschap, leggen maatschappelijke urgenties bloot, gebruiken aanwezige ingrediënten en verbeelden alternatieven. Ze zorgen ervoor dat mensen zich erin gaan herkennen door te visualiseren en zintuigelijke ervaringen. De kunstenaar verandert de betekenis van de plek met nieuwe inzichten en associaties. De proeftuinlocaties zijn tijdloos aangeraakt. Markeren een omslagpunt voor bezoekers, omdat zij daarna nooit meer achteloos aan die ogenschijnlijk alledaagse plekken voorbij kunnen gaan’.

Lees hier het verslag