Als kunstenaar werkt Roos van Haaften met wat zich aandient: van objecten die ze vindt op straat, tot beelden die zij tegenkomt in de krant. Ze haalt bouwafval, glas en spiegels uit hun functie en plaatst ze samen met de gevonden objecten en beelden in een nieuwe omgeving. Aangelicht door theaterlampen projecteert ze vluchtige lichtbeelden in de ruimte. Zo werkt ze op haar best: reagerend op iets ogenschijnlijk belangeloos. Ze speelt ping-pong tussen wat zich aandient en wat zij zelf initieert en zo ontstaan er beelden van bekende en nieuwe werelden waar je als kijker heen en weer beweegt tussen tastbare materialen en nostalgische beelden.

De afgelopen jaren werkt van Haaften veelal met zwart, wit en grijstonen. Daarnaast kent haar werk een dualiteit tussen de fysieke materialen in de ruimte en het virtuele lichtbeeld dat het oproept. Maar wat gebeurt er wanneer de kunstenaar plotseling alleen nog maar met kleur werkt? Met niks dan folie en filters? Of wanneer de figuratieve beelden worden vervangen door abstracte lichtwerken? Voor ‘Ultimate Playground’ heeft van Haaften deze nieuwe sprong durven wagen.

Roos van Haaften: 'Het proces begon met een soort existentiële crisis. Om een uitstap te kunnen maken van wat ik gewoonlijk doe, moet ik eerst inzoomen op wat het precies is wat ik doe en waarom ik dat doe. Nu ik dat scherper heb, ervaar ik vrijheid om nieuwe sporen te volgen. Ik ben benieuwd waar de grens met kitsch ligt wanneer mijn werk er plots uitziet als een zuurstok of toverbal. Of misschien zoek ik wel naar iets meer subtiels met daglicht-tonen. Van rode luchten tot blauwig ochtendlicht en terug naar schemerig roze.'

Publicatie
In 2020 werkte Roos van Haaften in samenwerking met de tentoonstellingsruimte INN SITU aan het project ‘Re-Risch-Lau’. Ze baseerde een serie lichtwerken op de landschapsfoto’s van een postkaartenfirma in Tirol, opgericht door vrouwelijke fotografen in 1847. Hun landschapsbeelden werden later hèt gezicht van toeristisch Oostenrijk en zijn als collectie opgenomen in het nationaal archief in Bregenz. Naar aanleiding van deze tentoonstelling is een publicatie gemaakt, uitgegeven door Fotohof in Salzburg. Deze is verkrijgbaar bij Kunstenlab voor € 15,00.

In de tentoonstelling die nu te zien is bij Kunstenlab toont Roos, naast haar meer abstracte lichtbeelden, ook hier een lichtbeeld dat gebaseerd is op een historische foto van de toren van de Lebuinuskerk in Deventer in 1959. Begin 2023 verschijnt een publicatie bij Kunstenlab, waarvoor je je nu alvast kunt aanmelden. Stuur een bericht via info@kunstenlab.nl onder vermelding van publicatie Roos van Haaften.

Opening
De tentoonstelling wordt op zondag 11 september om 16.00 uur geopend door Barbara Collé. Als beeldend kunstenaar en filosoof onderzoekt zij onze ervaring van kleur. Haar bevindingen publiceert zij aan de hand van essays, artist books (kleurenthrillers) en videowerk. Aansluitend wordt de tentoonstelling 'Cut it!' van Maaike Folmer geopend in de projectruimte. 

Lees meer over onze programmalijn 'Ultimate Playground'

Tentoonstelling no.129 heavy frost

10 september 2022 t/m 6 november 2022
Grote Zaal

 

Bezoek het facebook event: