Elen Braga maakt wandkleden, video’s en sculpturen. Ze gaan vaak over geloof, veerkracht en toekomstdromen en daarvoor doet ze onderzoek naar mythologische en religieuze verhalen. Ze kijkt naar hoe ze geworteld zijn in het verleden en doorwerken in deze tijd. Voor deze tentoonstelling ging ze in gesprek met mensen uit Deventer over hun idee van de zondebok en het paradijs en hoe deze met elkaar verbonden zijn.

Een zondebok komt uit Bijbelse tijden: het was een jonge bok die in de wildernis werd losgelaten als offer aan God, om de zonden van de mens op zich te nemen. Later werd het een lam dat werd geofferd. Vandaag de dag neemt dit religieuze ritueel andere vormen aan. De samenleving is haast onherkenbaar veranderd: er zijn ontelbaar veel vernieuwingen en de technologische vooruitgang raast onvermoeibaar verder. Maar hoewel het niet meer letterlijk gebeurt, leeft het idee van de zondebok nog altijd. We zien het om ons heen: in toespraken van politici, in de kranten, het nieuws en op social media. 

Wie houden we nu eigenlijk verantwoordelijk voor de uitdagingen in onze samenleving? Wie werpen we vandaag of morgen de wildernis in? Het is niet langer een dier dat onze lasten draagt: het lam heeft een menselijk gezicht gekregen in ‘de ander.’ Wie dit is hangt af van de bubbel waar je in zit. Maar durven we nog wel naar onze eigen zonden te kijken? Of zijn we zelf als een god geworden? De kunstenaar gelooft dat hoe meer we in onze maatschappij technologisch vooruitgaan, hoe meer we als mensheid verliezen van wat écht telt: zorgzaamheid, liefde en empathie.

Voor deze tentoonstelling brengt de kunstenaar tijd door in Deventer om met mensen te praten en verhalen en mythen te ontdekken. Deze verhalen zal ze vervolgens samenbrengen in mantels die ze schapen uit Deventer en omgeving zal laten dragen. Hierover maakt zij een film die in de podiumruimte te zien zal zijn. De mantels presenteert ze in de grote zaal, waar zij naast het idee van de zondebok ook het idee van een ideale wereld wil laten zien.

 

 

De kunstenaar bekleedt de muren met beelden van een denkbeeldig bijbels paradijs, waarmee zij zelf opgroeide in haar moederland. Het zijn idyllische fragmenten van besneeuwde bergtoppen, kastelen en dennenbomen, die staan voor een paradijs dat niet in Brazilië bestaat. Daarmee laat ze ons nadenken over hoe onze dromen gevormd worden en waar ze elkaar ondanks hun verschillen raken. Want hoewel sommigen ons willen laten geloven dat we lijnrecht tegenover elkaar staan en de kloven onoverbrugbaar zijn: er is nog altijd meer dat ons verbindt.


Finissage 
Zondag 3 maart geeft Elen Braga van 11.30 tot 13.00 uur een presentatie over haar werk en kunstenaarschap. Aansluitend gaat Pieter Vermeulen, kunstcriticus en curator, in gesprek met de kunstenaar. Inloop is vanaf 11.00 uur. De toegang is gratis.

behold in awe

20 januari 2024 t/m 10 maart 2024
Grote Zaal