Sjoerd Tegelaers over zijn ontdekkingstocht in de oude grafische techniek 'Mezzotint':
Mezzotint werd in zeventiende eeuw (1642) uitgevonden door een in Nederland geboren amateur kunstenaar genaamd Ludwig von siegen. Ludwig maakte gebruik van de roulette om zijn platen mee voor te bereiden. De ontwikkelingen in mezzotint zijn zoals de techniek zelf een beetje in het duister gehuld. Sommige bronnen zeggen dat Prince Rupert het wiegijzer uit vond en hierdoor meer verfijning kon brengen binnen de techniek. Andere bronnen leggen de credit bij Abraham booteling.
Mezzotint is een intaglio techniek, en is technisch gezien een vorm van droge naald etsen. Bij mezzotint werk je vanuit het donker naar het licht. Doordat het mogelijk werd om met deze techniek subtiele overgangen te maken in donker en licht tonen en het mogelijk werd om dit met kleur te combineren werd mezzotint van de zeventiende tot de negentiende eeuw veel gebruikt om reproducties van schilderijen in oplage te maken. Vooral in Engeland en Nederland werd er veel met deze techniek gewerkt.
De teloorgang van mezzotint kwam tot stand door de uitvinding van de fotografie in de negentiende eeuw. En door het erg arbeidsintensieve proces is de techniek hedendaags ook niet populair.
Een afgerond mezzotint werk op koper. Chuck close, Keith
G.H. Rothe, Oaktree (58 x 89 cm) Chuck close, Keith.
"Bij de mezzotint wordt eerst de hele koperplaat geruwd met een zogenoemd wiegijzer, een instrument met een waaiervormige, gekartelde kop die rijen putjes en braam op de koperplaat achterlaat. Als je een volledig voorbewerkte mezzotint plaat afdrukt krijg je een zwarte afdruk, vandaar de naam zwartekunst. Om een voorstelling aan te brengen worden sommige delen van de geruwde plaat met een schraapijzer (polijststaal) glad gemaakt. Op die plekken pakt de inkt niet meer evenredig en ontstaan dus bij de afdruk de lichte partijen. Door meer of minder te polijsten is het mogelijk om verschillende grijstonen te maken, De techniek maakt vloeiende overgangen mogelijk tussen de verschillende grijstonen “.
Mijn ontdekkingstocht in mezzotint begon tijdens de bachelor studie fine art die ik aan de AKI in Enschede deed. Ik kreeg namelijk in de grafiek werkplaats van de academie een gedoneerde mezzotint prent te zien van een oud exchange student. Dit werk heeft grote indruk op me gemaakt en maakte meteen de ambitie bij me los om ook werk te gaan maken in deze techniek. Er was alleen een probleem. Er was namelijk niemand die me veel kon vertellen over hoe je met deze techniek moest werken.
Er werd een oud wiegijzer opgeduikeld die ik wel mocht lenen en ik ben maar gewoon wat gaan proberen. Na de eerste experimenten te hebben gedaan haakte ik af. En ben ik me gaan specialiseren in photopolimeer etsen. In 2014 behaalde ik mijn bachelor diploma. En ben ik op uitnodiging van een Poolse vriend gaan kijken naar de academie waar hij studeerde in Wroclaw. Ik heb een aantal docenten gesproken en meer informatie gekregen over de postgraduate studie van deze academie. Ik kwam erachter dat er een meesterdrukker in mezzotint les gaf op deze academie, dit gaf voor mij de doorslag om naar Polen te verhuizen en nog een jaar extra te studeren. Helaas werd er door gebrek aan interesse geen (groeps) les gegeven in mezzotint. Ik ben tot vervelens toe blijven vragen aan deze kunstenaar of hij me wat dingen zou kunnen leren. En op die manier ben ik aan een beetje basis kennis gekomen.
Deze kennis leidde tot de eerste werken waar ik tevreden over was. En ik ben tijd vrij gaan maken om doormiddel van experiment meer ontdekkingen in deze techniek te doen. In 2018 ontving ik het stipendium voor jong talent van het mondriaan fonds, wat er ineens voor zorgde dat ik me een langere periode kon gaan verdiepen. Mijn werk ontwikkelde zich zo dat het geselecteerd werd voor de mezzotint biënnale van Ekaterinburg in Rusland (2018). Het fine art museum wat deze biënnale organiseert beheert wereld grootste verzameling mezzotint prenten. De collega die me op deze tentoonstelling had gewezen raadde me aan om als ik geselecteerd zou worden, naar Rusland af te reizen om daar andere kunstenaars te ontmoeten. Dit heb ik gedaan en deze reis heeft me ontzettend veel nieuwe kennis opgeleverd. Momenteel ben ik me aan het oriënteren op het maken van groot formaat mezzotint prenten (60x60cm en groter). En ben ik me aan het verdiepen in het maken van kleuren drukken.