In de tentoonstelling 'Instruments Make Play' tonen kunstenaars hun zelfgebouwde en uitgevonden instrumenten en installaties. De kunstenaars laten zien dat het bouwen van een instrument een interessante esthetiek met zich meebrengt: het kan van alles zijn, van een gedroogd plantje tot een paraplu, en van een dansende wasstraat-borstel tot een fluitje van rivierklei. Als bezoeker kan je hun instrumenten bekijken, beluisteren en/of indirect bespelen. Verder is er een muzikale speeltuin die iedereen (van jong tot oud) uitnodigt zelf aan de slag te gaan.
Activiteitenprogramma
Instruments Make Play
In de tentoonstellingsperiode vinden verschillende performances, concerten en andere activiteiten plaats.
- 15/9: Opening tentoonstelling met performances/concerten Lees meer >>
- 22/9: Klassiek met een twist Lees meer >>
- 16/10: Workshop en rondleiding bij 'Instruments Make Play Lees meer >>
- 26/10: Film & lezing Lees meer >>
- 3/11: Finissage met performances en concerten Lees meer >>
Over de Kunstenaars:
Pierre Berthet & Rie Nakajima
Pierre Berthet is een muzikant, componist, uitvinder en geluidskunstenaar uit Luik. Hij studeerde aan conservatoriums in Brussel en Luik. Hier vond hij een fascinatie uit zijn jeugd terug: het maken van muziek door met objecten te schudden, gooien, slaan of aaien. Sindsdien ontdekte hij allerlei manieren om muziek te maken: van het blazen met stofzuigerbuizen tot het ‘tot leven wekken’ van dode planten.
Rie Nakajima is een Japanse beeldend kunstenaar die woont in Londen. Ze maakt geluiden door alledaagse objecten te combineren met gemotoriseerde apparaten. Zo krijgen bekende objecten opeens een stem en komen ze tot leven. Haar werk krijgt vorm in installaties en performances. Door haar sculpturen met geluid te combineren, ontstaat er iets wat je vooraf niet had kunnen bedenken.
Pierre Berthet en Rie Nakajima werken sinds 2013 samen onder de titel ‘Dead Plants and Living Objects.’ In de grote zaal van Kunstenlab tonen zij een aantal instrumenten die ze samen gemaakt hebben. Ze bevatten gedroogde bloemen met schuddende zaadlijsten, een paraplu waar een motortje op tikt en een object aan een slinger. Sommigen maken automatisch geluid doordat er timers opzitten. Anderen maken pas geluid door de aanwezigheid van jou: dus neem plaats op de stoel, wandel langs te werken en raak ze vooral aan als je daartoe wordt uitgenodigd. Bij de werken die je mag aanraken staat het duidelijk vermeld.
Thordur Hans Baldursson
Thordur Hans Baldursson komt uit Reykjavik en woont in Den Haag. Zijn werk ‘Queue-ceu’ bestaat uit een felgekleurde borstel uit een autowasstraat. Muzikanten kunnen in een rij (queue) gaan staan en wachten op een signaal (cue) om te beginnen. Een voor een spelen de muzikanten: hun muziek bepaalt de beweging van de borstel, die ook geluid maakt als die beweegt. De blauwe en oranje haren zwiepen tegen metaal. Soms hard, soms zachtjes als de wind. Wanneer een muzikant met de borstel speelt, ontstaat er een samenspel: een jamsessie.
Tijdens de opening zullen verschillende instrumenten in dialoog gaan met dit instrument. De borstel neemt eerst de rol aan van danser, met sierlijke pirouettes en scherpe en precieze bewegingen. Maar verandert al snel in een dirigent en eigen instrument. Het werk combineert twee verschillende ervaringen: het wassen van je auto en het bewegen van de borstels over je ruit én het luisteren van muziek terwijl je auto wordt gewassen. Volgens de kunstenaar zijn de twee met elkaar verweven.
Carmen Molenaar
Carmen Molenaar komt uit Arnhem en werkt in het startersatelier van het Havenkwartier. Met haar werk bevraagt ze de relatie met onze omgeving en hoe we samen kunnen leven met de natuur; met onze niet menselijke buren. De kunstenaar is op zoek naar verborgen, verdwenen of vergeten verhalen van de natuur en verdiept zich in de ecologie en geologie van haar omgeving. Bergen, rivieren en de bewegingen van de aarde spelen een grote rol in haar werk en ze ziet hen dan ook als partners tijdens het maken van haar werkIn de projectruimte toont zij instrumenten met de titel Sound of Sediment, waarin zij het landschap rondom haar woonboot een stem geeft. Ze zijn gemaakt met klei uit de rivieroever en hun vorm heeft steeds een directe link met het landschap. Zo zijn de verschillende fluiten gevormd naar stenen uit de rivierbedding, een xylofoon gemaakt van klei uit verschillende vindplaatsen in de uiterwaarden en corresponderen de tonen van een ander instrument met de waterstand van de rivier in gedurende anderhalf jaar.
De Muziekspeeltuin
De Muziekspeeltuin is een initiatief van Maite Roest en Laura Delgado. Ze volgen allebei een Master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Het duo gelooft in de kracht van spelenderwijs leren. In hun ideale muziekles wordt er niet gewerkt met strak omlijnde opdrachten en eindeloos repeteren, maar is er volop ruimte om te spelen en muziek te ontdekken. In de projectruimte staan een waar deze ontdekkingstocht volop gestimuleerd wordt. Zo kan je er o.a. DATO vinden: een synthesizer die je met z’n tweeën kunt bespelen. Deze is door Dato Musical Instruments speciaal ontwikkeld en gebouwd voor spelers van 0-99 jaar!
De instrumenten in de Muziekspeeltuin zijn geschikt voor iedereen: van jong tot oud. Ze hebben geen instructie nodig. Iedereen is welkom om plaats te nemen en de instrumenten eens uit te testen. Wat gebeurt er als je aan een knopje zit, in beweging komt en ergens aan draait? En wat gebeurt er als iemand anders mee begint te spelen?
De tentoonstelling Instruments Make Play en het bijhorende programma is een samenwerking tussen De Perifeer en Kunstenlab. Dit is het vierde jaar dat de tentoonstelling Instruments Make Play in Kunstenlab plaatsvindt.
Instruments Make Play