Op dertien verschillende plekken in de sfeervolle binnenstad van Deventer zijn van 2 t/m 5 november ’s avonds projecties en installaties te zien van kunstenaars, filmmakers en animatoren uit het oosten van het land.
Weerlicht richt dit jaar onder de titel 'Private Space, Public Gaze' haar blik op binnenruimtes. Daarbij kun je denken aan de fysieke binnenruimtes waarin we ons begeven, maar ook aan onze persoonlijke, innerlijke werelden. Via de kunstwerken van deze editie kijk je als bezoeker binnen bij anderen maar ook bij jezelf.
Programmaboekjes van Weerlicht zijn onder meer verkrijgbaar bij VVV Deventer, EICAS, MIMIK en Kunstenlab en tijdens Weerlicht zelf bij het informatiepunt De Drie Haringen.
Open plek; Doe zelf mee!
De dertiende locatie van Weerlicht is de open plek. Op deze locatie in de Korte Assenstraat zijn video’s te zien die gemaakt zijn door leerlingen van Het Stormink (3e jaar havo/atheneum) onder begeleiding van kunstenaar Teodora Ionescu. Ook zijn er korte video’s te zien die zijn ingezonden door inwoners van Deventer. Insturen voor deze open plek kan tot 26 oktober naar jasmine@kunstenlab.nl.
Extra activiteiten; opening en optredens
Op donderdagavond, 2 november om 19.30 uur, wordt Weerlicht feestelijk geopend met een wandeling waarbij een deel van de kunstenaars aanwezig is. De wandeling start bij het informatiepunt van Weerlicht in het pand De Drie Haringen (Brink 55). Op vrijdagavond 3 november vinden er om 20.00 uur en om 21.00 uur optredens plaats van Dawn of a New World bij de Bibliotheek Deventer (Stromarkt 18). Ook is gedurende de gehele periode in de Drie Haringen een ‘moving graphic’ te zien van Rik van Iersel die hij maakte in het kader van hanze | art.
Tijden: do, vr, zo 19.00 tot 22.00 uur, za 19.00 – 24.00 uur
Informatiepunt: de Drie Haringen, Brink 55
Locaties en kunstenaars:
01. Aalt van de Glind
In zijn werk richt Aalt van de Glind (1990) zich op autobiografische onderwerpen en de alledaagse objecten en momenten uit zijn omgeving. Hij werkt met analoge fotografie om zijn onderwerpen te verzamelen en vorm te geven. Thema’s als intimiteit, relaties en het verloop van de tijd nemen een centrale rol in binnen zijn werk. Tijdens Weerlicht toont Aalt zijn serie ‘Moe’ (2018 – heden). ‘Moe’ gaat over zijn vriendin die chronisch vermoeid is. Hierdoor fotografeert hij haar veelal slapend. Kenmerkend aan deze serie zijn de kleine beeldformaten die intimiteit benadrukken en zachtgrijze prints die het resultaat zijn van het werken met uitgeputte chemie in de donkere kamer.
De Drie Haringen (informatiepunt)
Brink 55, achter de Waag
02. Megan Baarda
In haar werk legt Megan Baarda (1999) verhulde emoties vast in video, audio, tekst en installaties. Tijdens Weerlicht laat zij ‘Gevoelsgezichten II’ (2023) zien. Dit is een videografisch zelfportret, waarin ze haar eigen verhulde gevoelens toont die raken aan rouw, eenzaamheid en depressie. Het werk vormt een contrast met het dagelijkse leven van Megan, waarin de emoties uit ‘Gevoelsgezichten II’ overschaduwd worden door een gevoel van perfectionisme en het gevoel alles aan te kunnen. De confrontatie die de kunstenaar in dit werk met zichzelf en de toeschouwer aangaat, zorgt ervoor dat dit werk een spiegel voor reflectie is.
Mensstraat 1
om de hoek bij de Irish Elk
03. Cas Thorsen
Cas Thorsen (1997) is grafisch ontwerper en kunstenaar. ‘To Dress Up’ (2021) is een twintig minuten durende documentaire film waarin ideeën over identiteit en de betekenis daarvan worden onderzocht. De film volgt drie verschillende personen met uiteenlopende ervaringen met betrekking tot hun identiteit, maar zonder hun gezichten te tonen. Door langs deze bevindingen, gedachten en vragen te navigeren wordt een visuele reis gemaakt naar concepten van het lichaam, gender, normaliteit, anders-zijn en zelf besef.
Brink 21
om de hoek naast café de Hip
04. Giulia Claessens
'RATS’ (2023) is een stop-motion animatie over de grens van vrijheid vanuit het perspectief van een rat. Het verhaal volgt een jongen die probeert te ontsnappen aan zijn benauwende thuissituatie. De wereld uit ‘RATS’ is herkenbaar, maar tegelijk ook wat bizar. Als maker vertelt Giulia Claessens (1999) graag een verhaal maar dan zonder dat er te veel antwoorden zijn. Door de fysieke manier van werken met stopmotion animatie voelt zij als maker minder afstand tot de film en wordt het verhaal ook tastbaarder voor de kijker.
Walstraat 45
steeg bij Roemar Koffiebranderij
05. Marieke van der Burg
In ‘Self Spot’ (2022) komt er door middel van een spot een schaduwwereld tot leven. Een wereld die onze menselijke, herkenbare maar vaak niet uitgesproken emoties en gevoelens laat zien. De taboe op het uiten van onze emoties en gevoelens herkennen de meesten van ons maar maakt het uitdrukken hiervan niet vanzelfsprekend. Om de taboe te doorbreken zet ‘Self Spot’ onze moeilijkheden letterlijk en figuurlijk in het spotlicht. Marieke van der Burg (1998) gebruikt haar eigen ervaringen én het leerproces wat daarbij komt kijken als inspiratie. Met animaties, projectietechnieken en interactie maakt zij creaties waarmee zij op een speelse manier verhalen tot leven brengt.
Keizerstraat 2
het oude pand van Praamstra
06. Marieke Peeters
Marieke Peeters (1997) creëert meeslepende installaties, beeldhouwwerken en films die materiaalonderzoek combineren met performance. Geïnspireerd door het horror genre combineert ze meeslepende ervaringen en huiveringwekkende elementen. Bij Weerlicht presenteert ze haar video ‘Dreaming in Blue’ (2023), deze kan worden gezien als een herinterpretatie van de 19e-eeuwse traditie van het tableau vivant (levend schilderij). In ‘Dreaming in Blue’ zien we harige wezens verdwijnen in een harige bank. In deze symbiose van het levende en het levenloze weerstaat stilte de neiging van onze alledaagse realiteit om te versnellen.
Broederenstraat 3
boven Siebel
07. Jessica Kaasschieter
Jessica Kaasschieter (1992) is schrijver, actrice en theatermaker. Jessica is voortdurend op zoek naar manieren om haar verhaal te delen, of dat nu via liedjes, voorstellingen of gedichten is.
Tijdens Weerlicht wordt een aantal van haar gedichten geprojecteerd waarin ze door middel van tekst probeert het publiek naar binnen te laten keren. De vragen die ze met haar werk hoopt op te roepen zijn: wat betekent zelfliefde en wat maakt het zo kwetsbaar? Hoe laat je iets (of iemand) los, en wat gebeurt er na verlies? “Ik geloof dat de zoektocht naar jezelf en de ontmoeting die het oplevert als je durft te blijven kijken je uiteindelijk het meest rust oplevert.”
Bagijnenstraat 2
08. Dawn of a New World
Producer Niek Meijer (1994) en visueel artiest Bas Arkes (1994) staan bekend om hun abstracte en intieme audiovisuele shows. Voor Weerlicht presenteren ze een deel van het laatste album van Dawn of a New World als visueel werk. Geïnspireerd op de gelijknamige filosofische term gaat ‘Nihilism’ over het zoeken naar iets zinvols of kostbaars in het leven en de existentiële vraag wat het leven de moeite waard maakt. Dawn of a New World probeert hierop een antwoord te vinden; het moet verwonderen en je meenemen in een andere wereld als een soort medicijn voor de alledaagse sleur van het leven.
Stromarkt 18
Bibliotheek
Live – performance: vrijdagavond 03.11 om 20.00 en 21.00 uur
09. Lucas Toornvliet
Lucas Toornvliet (1999) is een animatieregisseur die voor elk nieuw project weer verschillende technieken uitprobeert. Zijn beste werken ontstaan namelijk wanneer hij zelf verrast wordt door het creatieproces. In zijn korte film 'Papa' wordt de focus gelegd op het proces van rouwverwerking. In de film volgen we een vrouw die de kamer van haar recent overleden vader aan het opruimen is. Tijdens het opruimen denkt ze terug aan de herinneringen die ze aan haar vader heeft en hun lastige relatie omtrent de dood. Hiermee werpt de film een blik op het leren loslaten van niet-afgesloten herinneringen en het accepteren van de angst voor de dood.
Papenstraat 2
Tegenover New Bangkok
10. Maarten Sipma
Het werk van Maarten Sipma (1994) weerspiegelt de tijdelijkheid van het leven. Opgroeiend op een schip keek hij door de patrijspoorten naar de wereld. Dit gevoel van onderweg zijn met je huis vindt Maarten Sipma terug in de camera. 'Ver licht' (2022) is een licht-object wat industrieel, zakelijk en sober oogt. Het werk bestaat uit hergebruikte materialen en geïntegreerde zwart-wit foto's die in lagen over elkaar heen zijn geplaatst. Als je goed kijkt zie je woonkamers en andere plekken waar op het moment van de foto geen daglicht te vinden is.
Nieuwe Markt 23
Entree EICAS
11. Ramon Eding
De leidraad in het werk van Ramon Eding (1977) is de herinnering en wat hij zelf het “gevecht om de herinnering” noemt. Door middel van verschillende materialen en technieken zoekt hij naar manieren om beelden uit het verleden terug te halen en opnieuw vorm te geven. Ook bouwt hij ruimtes die bestaan uit geschilderde panelen en die functioneren als een saferoom om je in terug te trekken. Voor Weerlicht maakte Ramon een nieuwe installatie getiteld ‘afterburner’ (2023), die doet denken aan een vervallen arcade hal. Binnen deze installatie kan de bezoeker door een joystick en een speciaal gemaakte console de regie nemen over het geluid van vier verschillende televisies. Zo maakt hij van de massamedia een spel.
Achter de Muren Vispoort 8 -10
binnen bij MIMIK
12. Jules van Hulst
Jules Van Hulst (1984) is een kunstenaar die werkt aan bijzondere videoproducties. Hij neemt de kijker mee in een wereld die erg op de werkelijkheid lijkt, maar toch net wat meer surrealistisch of absurdistisch is dan we gewend zijn. Ondanks dat zijn werken vaak mystieke en filosofische thema's bevatten, is er ook altijd sprake van een humoristische ondertoon. Tijdens Weerlicht toont hij de video-performance ‘Assisting Sardines’ (2022). Dit werk kwam voort uit een droom die de kunstenaar had, waarin hij op een veerpont stond met een blikje sardientjes in zijn hand. In een poging om de sardines te bevrijden uit hun nette, opgestapelde toestand in het blikje gooide hij ze aan een vislijn het wilde water in. Toen hij deze wilde binnenhalen opende het blikje zich.
Jules van Hulst schreef een gedicht bij deze ervaring:
Conservenblik
fakir op het snijpunt
van zog en lijn
achterop het veer
met nagel en lip
laat hij uit een blik
gelige sardientjes vrij
glij uit het conserven ei
uit gareel en in de war
nooit meer zij aan zij
gelijk toe en na zich
blies en zoog
een opgelucht aanzicht
Welle
boven aan de kade bij het pontje
13. Open Plek
In de korte Assenstraat is het educatieproject van Studio Z te zien met animaties van leerlingen van Het Stormink gemaakt onder begeleiding van kunstenaar Teodora Ionescu. Ook kun je op de Open Plek filmpjes zien die door Deventenaren zelf zijn ingezonden.
Korte Assenstraat 6
achterzijde No. 11
Randprogrammering
Rik van Iersel
Rik van Iersel (1961) is een wereldberoemd underground muzikant en beeldend kunstenaar en is de drijvende kracht achter Buro Beukorkest. Hij exposeerde onder meer in Amsterdam, Berlijn, Hamburg, New York en San Francisco.
Rik van Iersel maakte op uitnodiging van uitgeverij petrichor en de Athenaeumbibliotheek Deventer duizenden foto’s van details zoals scheurtjes, gaten en vlekken uit de vaak oude boeken van de Athenaeumbibliotheek en verwerkte dat tot een intrigerende, kleurrijke, verrassende ‘moving graphic’. ‘Moving graphics’ is een onderdeel van hanze | art.
locatie 1: Brink 55
In de kelder van de Drie Haringen
Weerlicht is een co-productie van BRUT en Kunstenlab. Onze partners zijn: De Perifeer, Petrichor, MIMIK, Burgerweeshuis, EICAS, Neo Visionair, Bibliotheek Deventer en Studio Z.
Weerlicht is medemogelijk gemaakt door: Gemeente Deventer, Prins Bernard Cultuurfonds Overijssel, Stichting Wesselings – van Breemen, Jeannette Hollaar Fonds en Deventer Cultuur Club
Weerlicht