Jasna Veličković & Anton Mobin
Jasna Veličković en Anton Mobin hebben elkaar voor het eerst ontmoet tijdens een eerder Instruments Make Play event in Worm Rotterdam, waar ze hun zelf uitgevonden instrumenten presenteerden. Sindsdien was het duidelijk voor hen dat ze als duo wilden werken, omdat hun benadering van de instrumenten en de esthetiek die ze elk afzonderlijk ontwikkelen in hun muziek complementair is, en samen een innovatieve nieuwe muzikale vorm kan bieden.
De oorspronkelijk uit Belgrado afkomstige, klassiek geschoolde componist en performer Jasna Veličković ontwikkelde de Velicon; een metalen oppervlak met magnetische objecten en ‘handheld coil pickups’. Ze maakt hierbij gebruik van bestaande velden om ons heen, in plaats van nieuwe geluiden te creëren, en drogeert ons met een elektromagnetisch field-scape waarin geluiden van interferentie en magnetische velden door haar naar de voorgrond worden gebracht.
De Franse muzikant, improvisator en experimenteel instrumentbouwer Anton Mobin treedt op met zijn Prepared Chamber; een resonerende houten doos waarin talloze voorwerpen, veren en snaren zijn georganiseerd en worden versterkt door magnetische pickups en contactmicrofoons. We zitten altijd in een microkosmos met Anton Mobin. Kleine dingen die hoorbaar worden, manipulaties die eindigen met het creëren van een soort zwart gat waarrond een hele klankwereld is georganiseerd en waardoor alles zal worden opgezogen.
Voor beide instrumenten geldt dat het bijna magisch is om te zien wat voor geluiden eraan ontlokt kunnen worden door deze twee virtuozen. En tijdens deze Instruments Make Play tour dus voor het eerst te horen en zien als duo.
Calum Stirling
Calum Stirling komt uit Schotland en zijn brede kunstpraktijk omvat sculptuur, geluid, bewegend beeld en architecturale interventie. Hij neemt het door hem ontwikkelde Remote Village aka The Frolicsome Engines mee. Dit 64-kanaals elektromechanische geluidsorkest is deels een drummachine en lo-fi sequencer die composities speelt met magneetkloppers op herbestemde muziekinstrumenten, kinderspeelgoed en werkplaatsafval.
Van hoekige staccato tot losse swing, deze machine speelt beats die zijn geïnfecteerd door de mechanische eigenaardigheden en beperkingen van de unieke constructie van deze machine. Een bastaardupdate van het traditionele kermisorgel dat het frisse geluid van een 808-drummachine probeert te repliceren, maar in werkelijkheid meer lijkt op de ritmische bump & grind van een regionale Britse trein terwijl deze bonst, piept en rammelt. Een object met een gelijke mate van machine-achtige precisie en haperende breekbaarheid.
Dit programma wordt financieel ondersteund door Gemeente Deventer en Deventer Cultuur Club
Instruments Make Play on tour