Open Monumentenweekend 2016, het weekend van 10 en 11 september, stond in het teken van ‘iconen en symbolen’. 
Heiligen, hun betekenis en bijpassende symbolen zijn het uitgangspunt voor een gecombineerd project van Archeologie Deventer en Kunstenlab in samenwerking met VONDST (de pioniersplek van de Lebuïnuskerk) en het Deventer Verhaal.

De gevels van gotische kerken zoals de Lebuinuskerk, boden ooit plaats aan honderden beelden. Als gevolg van de reformatie zijn de nissen leeg gebleven of leeggemaakt. Vijf kunstenaars geven een nieuwe invulling aan deze nissen. Inspiratie vormen daarbij vondsten van heiligenbeelden uit de bodem van Deventer: Begraven heiligen. Het verhaal en de essentie waar de heilige voor staat, dient als inspiratie voor het creëren van deze nieuwe iconen. Deze iconen zijn vanaf 10 september te zien in 13 nissen aan de buitenzijde van de Lebuïnuskerk, tegenover het nieuwe stadhuis.

Voor meer informatie kijk op: heiligen.deventer.nl/

Deelnemende kunstenaars:
Hellen Abma heeft al jaren een fascinatie voor heiligenbeelden (met name de onbekendere), vanuit de wetenschap dat er voor elke kwaal, hartzeer of wens een beschermheilige valt aan te roepen. Zij heeft voor dit project drie heiligen gerealiseerd
die een directe relatie hebben met haar beeldende werk en haar persoonlijk leven, zoals Franciscus van Assisi.  

Floor Coolsma herkent veel elementen uit haar eigen werk in gevonden pijpaarden heiligen beeldjes; het lijden, ergens voor staan, beschermen, onschuld, devotie, opoffering, de symboliek. In haar werk maakt ze vaak gebruik van dieren als vorm, dieren waarop zij wel menselijke gevoelens projecteert. De pijpaarden heiligenbeeldjes zijn mensvormen, maar in de 'atributen' komen ook vaak dieren voor. Dieren die symbool staan voor iets. De kunstenaar heeft dat als uitgangspunt genomen. 

Anno Dijkstra heeft zich voor deze opdracht laten leiden door religieuze oervormen die hij terugziet in de fotografie die ons dagelijks omringt. In die foto’s lijkt - ondanks de vaak alledaagse, seculiere zaken die ze afbeelden - toch een transcendente laag te zitten. Alsof de foto onbewust een behoefte blootlegt en een denken over krachten die de normale commercie liever niet benoemt. In dit heiligenbeeld wil Anno Dijkstra deze laag sterker maken zodat er een beeld ontstaat dat tussen het banale en het transcendente heen en weer schiet.

Anne-Marie van Sprang liet zich in deze opdracht inspireren door de IJssel (Isala) en verbeeldt 2 bestaande heiligen die een verbinding met water hebben: Christof en Ursula. Beide heiligen brachten mensen over het water in veiligheid. Isala is de door haar bedachte nieuwe heilige: zij verbindt mensen en geeft positieve energie door.  

Károly Szekeres werkt in een klassieke, figuratieve stijl. Hij maakt zowel decoratief als figuratief beeldhouwwerk in onder meer hout, steen, brons of een combinatie daarvan. Károly Szekeres kiest voor het thema ‘Anna te Drieën’, ook wel de aardse drie-eenheid genoemd en in het Latijn ‘Trinitas Terrestis’: Anna met haar dochter Maria en haar kleinkind Jezus. Karoly Szekeres: ‘Op de plek waar Lebuinus ooit zijn eerste houten kerkje bouwde, staat nu de kathedraal van Deventer. Met de beelden van Anna te Drieën wil ik verbeelden waarmee het allemaal begonnen is‘.

 


Project in samenwerking met Archeologie Deventer, VONDST en Deventer Verhaal.
Mogelijk gemaakt door provincie Overijssel en gemeente Deventer

Begraven Heiligen en Nieuwe Iconen

10 september 2016 t/m 30 oktober 2016
Lebuinuskerk in Deventer