Tijdens de tweede deel van De Staat Van organiseert De Perifeer een concert van Bastian Benjamin en Mathilde Nobel. Zij geven dit concert in samenwerking met kamerkoor Cappella Breda, onder leiding van Elisabeth Blom, en de visuals van Max Ligtenberg in de overweldigende akoestiek van de Bergkerk. Voorafgaand is het tweede deel van de tentoonstelling DESTAATVAN te bezichtigen, die van 19 september t/m 13 oktober te zien is in de Bergkerk.
Mathilde Nobel en Bastian Benjamin zijn beiden werkzaam in de elektronische muziek scene, hebben een interesse in klassieke zangkunsten en willen het experiment aangaan om deze werelden met elkaar te combineren. Vanuit een intensieve werkperiode zullen de twee producers een nieuw stuk schrijven waarin klassieke zang ondersteund wordt door elektronische muziek. Voor de twee componisten zal dit hun eerste samenwerking zijn én de eerste keer met een koor. Het experiment staat voorop en de akoestiek van de Bergkerk speelt een grote rol. De Bergkerk wordt ook het canvas voor de projecties van Max Ligtenberg om zo deze audiovisuele ervaring te verrijken.
Mathilde Nobel
Nadat Mathilde Nobel afgestudeerd is van de kunstacademie heeft ze zich steeds meer geconcentreerd op elektronische muziek. Tijdens haar studie heeft ze zichzelf leren produceren waarna ook een verband is ontstaan tussen haar beeldende werken en haar muziek. Indirect legt ze een verband tussen hedendaagse media en onze verhouding tot de geschiedenis. Haar composities bestaat uit verhalende en abstractere muziek. Daarnaast experimenteert Mathilde met haar stemgebruik, dat soms dient als lead en soms als instrument wordt ingezet. Vanuit haar interesse voor klassieke muziek heeft Mathilde de stap gezet om zich aan te sluiten bij het koor Cappella Breda om haar stemgebruik te verbreden.
Bastian Benjamin
Bastian Benjamin (Bastiaan van Vuuren) is een veelzijdige artiest die zijn liefde voor storytelling, clubcultuur en synthesizers combineert. Zijn muziek, geïnspireerd door jaren 90 electronica, IDM, breakbeats, ambient en modulaire synthesizers kenmerkt zich door rauwe percussieve loops, abstracte texturen en filmische akkoordenprogressies. Op de Rockacademie in Tilburg verbreedde Bastiaan zijn horizon door de samenwerking aan te gaan met theater, dans en circus. Na zijn debuutalbum ‘Two Truths’ in 2020 heeft dit geleid tot producties als ‘EXIT’ van Piet van Dycke, ‘Ripple’ van TeaTime Company en ‘Zenuwslopend’ van Ilse Oostvogels. Club georiënteerde releases op verschillende labels als Who’s Susan en Nerve Collect volgden snel. In mei 2024 bracht Bastian Benjamin zijn tweede album ‘Elixir’ uit.
Een concert van Bastian Benjamin & Mathilde Nobel