Eén van de uitdagingen van de biologische sector is het voorop blijven lopen in de duurzaamheidsdiscussie. Steeds vaker verwachten consumenten dat het biologische product ook lokaal geproduceerd is. Kan de biologische sector al deze verwachtingen waarmaken? Drie verschillende ondernemers gaan samen met kunstenaars op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe lokaal is lokaal eigenlijk bij biologisch? 

Kunstenaars Loes ten Anscher, Jord den Hollander en Circus Engelbregt gaan elk met een biologische ondernemer een onderzoekstraject in.


Deelnemende ondernemers

Huis in ’t Veld - De Melkbrouwerij is een kleinschalig biologisch melkveebedrijf met 45 koeien in Lettele. Een klein gedeelte van de melk wordt op het bedrijf tot karnemelk en boter verwerkt. Vier jaar geleden hebben Rick en Arjuna het bedrijf overgenomen en ze hebben vooral geïnvesteerd in kleinschaligheid, met de nadruk op aandacht voor omringende natuur, landschap, bodem en dierenwelzijn. Ze willen een bedrijfsvoering met een landschap zoals het vroeger was. Hun vraagstuk: Hoe kunnen we de consument bewust maken dat ze met hun keuze voor producten invloed hebben op het (lokale) landschap, dus dat wat je eet heeft invloed op het landschap? De Melkbrouwerij is gekoppeld aan Circus Engelbregt.

Weerribben Zuivel
is sinds 25 jaar een biologisch melkveebedrijf en verwerkingsbedrijf in het plaatsje Nederland. Naast hun eigen melk verwerken zij de melk van alle biologisch-dynamische boeren in Nederland (merk: Zuiver Zuivel). Weerribben Zuivel beheert 150 hectare grond in de Weerribben in samenwerking met terreinbeherende organisaties. In ruil hiervoor mogen ze hun koeien weiden in dit gebied. Ze leveren vooral aan horeca en speciaalzaken. Hun vraagstuk: Hoe kan ik goede, eerlijke informatie over het lokale Weerribben-product bij de consument brengen? En hoe kom ik erachter wat de consument dan wil weten? Weerribben Zuivel is gekoppeld aan Loes ten Anscher.

Kleinlangevelsloo - Supermarkt in het bos is een biologische boerderijwinkel en melkveebedrijf in Raalte. Ze verkopen in hun winkel rauwe melk en vlees van hun eigen koeien. Ook hebben ze een eigen kaasmakerij. In hun winkel proberen ze zoveel mogelijk lokale producten (ze hebben zo’n 30 lokale leveranciers) te verkopen. Ze vinden het jammer dat lokale leveranciers niet kunnen leven van lokale afzet alleen. Hun vraagstuk: Hoe krijgen we het voor elkaar dat meer klanten lokaal gaan kopen? Hoe zien klanten wat de meerwaarde is van een lokaal product? Voor welke aspecten zijn ze bereid te betalen? Supermarkt in het bos is gekoppeld aan Jord den Hollander

Bekijk hier het filmpje waarin de ondernemers zich voorstellen

 
Doelstelling van het project
Door middel van het stimuleren van onverwachte samenwerkingen willen we nieuwe oplossingen vinden om biologische landbouw en voeding in Overijssel verder te verduurzamen en (nog) meer te laten voldoen aan de wensen en verwachtingen van Overijsselse consumenten.